IMPACT Consultancy Skills.

Leer hoe je als IT-consultant een vertrouwensrelatie kan opbouwen met je klant, nieuwe opportuniteiten kan spotten en op strategisch niveau mee kan praten met stakeholders.

Waarom het IMPACT traject?

  • Leer hoe je vertrouwen kan opbouwen met je klant

  • Word een ‘trusted advisor’ en praat mee op strategisch niveau

  • Spot opportuniteiten en word ambassadeur van je bedrijf

Als consultant bouw je heel wat kennis en ervaring op door aan projecten te werken voor verschillende klanten. Vaak doe je niet alleen IT-technische kennis op, maar ook meer strategische kennis op businessniveau.

Toch ziet de klant een IT-consultant vaak louter als “een paar extra handen” om het project tijdig af te krijgen. De klant maakt in dat geval weinig of geen gebruik van het strategische inzicht en de ervaring van de consultant - een gemiste kans, vinden wij.

Ook voor het bedrijf waar de consultant in dienst is, is dat nadelig. Een consultant werkt in de meeste gevallen lang genoeg bij de klant om een vertrouwensrelatie op te kunnen bouwen. Als een consultant dan ook op strategisch niveau ingezet wordt, kunnen er nieuwe opportuniteiten gespot worden.

Als IT-consultant reiken de uitdagingen waarmee je te maken hebt dus veel verder dan alleen op technisch vlak. Daarom bieden we in samenwerking met White Circus een opleidingsprogramma aan dat volledig is afgestemd op de behoeften van IT-consultants zoals jij. Tijdens dit traject vormen we gemiste kansen om tot opportuniteiten.

Over het IMPACT Consultancy Skills traject.

Het IMPACT Consultancy Skills traject is specifiek ontworpen om je niet-technische vaardigheden te verbeteren en je te voorzien van de essentiële tools om een trusted advisor te worden waar je klanten op kunnen vertrouwen.

Het doel van dit traject is om een blijvende impact te creëren op je loopbaangroei. Na het traject heb je het nodige vertrouwen en de nodige expertise gekregen om niet alleen uit te blinken in je huidige rol, maar ook in de rest van je loopbaan.

Tijdens dit traject bieden we jou praktische kaders en strategieën die je meteen kan toepassen in je dagelijkse professionele leven. Met boeiende oefeningen en groepsdiscussies leer je hoe je complexe situaties kan navigeren en waardevolle inzichten kan bieden voor de klant.

Voor wie?

Het traject is bedoeld voor IT professionals die als consultant aan de slag zijn.

Belangrijk als je wil deelnemen is dat je ook ambitie hebt om jezelf verder te ontwikkelen, wil kunnen meedenken met de klant, en een ambassadeur van je bedrijf wil worden. Het traject is geschikt voor zowel juniors als voor meer ervaren consultants.

Format

Het traject omvat:

  • Twee online enquêtes die jou meer zelfinzicht zullen geven.

  • Een driedaagse klassikale training, waarvan de trainingsdagen worden verspreid over 6 weken.

Inhoud van de klassikale training

Dag 1: De klant.

Als IT-consultant moeten we onze klanten begrijpen als we als trusted advisor beschouwd willen worden en strategisch met de klant te kunnen meedenken. Waar is de klant mee bezig, wie is wie, en hoe wordt verandering in de organisatie beheerd? Daarvoor zoomen we dieper in op enkele topics.

  • Strategisch denken
    Wat is strategie? Hoe voeren we een "strategisch gesprek" met (potentiële) klanten?

  • Stakeholders
    Wat is een stakeholder? Wat is stakeholder management, en waarom is het essentieel voor het succes van ICT-projecten?

  • Decision Making Units
    Hoe nemen bedrijven beslissingen? Wat zijn de verschillende rollen in het besluitvormingsproces?

  • Change Management
    Hoe gaan organisaties om met verandering? Hoe gaan mijn klanten om met verandering, en wat is mijn rol daarin als IT-consultant?

  • Omgaan met weerstand en conflict
    Weerstands- en conflictmanagement maken deel uit van het dagelijkse leven van een IT-consultant. Hoe ga je ermee om?

Dag 2: Communicatie.

Tijdens dag 2 leer je hoe je beter kan communiceren met je klanten door je communicatiestijl aan te passen aan de voorkeuren van je communicatiepartner.

  • Leer hoe je beter kan luisteren door actief te luisteren.

  • Wat is een goede pitch? Je maakt zelf een pitch voor je bedrijf en je krijgt feedback.

  • Ook storytelling is essentieel om de aandacht van je publiek te trekken. Wat zijn de gouden regels om een goede storyteller te worden?

Aan het einde van dag 2 zal je een eigen case bespreken in een intervisiesessie.

Dag 3: “Getting to yes”.

Tijdens dag 3 leer je hoe je jouw impact kan vergroten door vertrouwen op te bouwen met je klant.

  • Wat zijn de do’s en don'ts om vertrouwen op te bouwen?

  • Onderzoek heeft aangetoond dat er technieken zijn die je invloed aanzienlijk kunnen vergroten. Wat zijn die technieken, en hoe kan je ze in de praktijk toepassen?

Aan het einde van dag 3 zal je opnieuw een eigen case bespreken in een intervisiesessie.

Beschikbare trainingsdata.

  • IMPACT Consultancy Skills

    BLWRK, Vestinglaan 55, 2650 Edegem, Belgium

    27 maart - 17 april - 8 mei

    Inschrijven →

  • IMPACT Consultancy Skills

    BLWRK, Vestinglaan 55, 2650 Edegem, Belgium

    25 september - 16 oktober - 6 november

    Inschrijven →

Over de trainer.

Johan Merlevede - Founder & senior coach bij White Circus

“Ik heb 30 jaar lang in zakelijke omgevingen gewerkt, waarvan het merendeel bij IT-bedrijven. Ik heb dus een grote affiniteit met de wereld van ingenieurs, programmeurs en andere getalenteerde mensen die bijdragen aan innovatie in de wereld.”

“Het is altijd mijn droom geweest om teams te ontwikkelen en mijn kennis en ervaring over te dragen aan professionals en toekomstige leiders. Het geeft me energie om te zien dat ik andere mensen kan helpen met hun persoonlijke ontwikkeling!”

“Een paar fun facts over mij: mijn lievelingsdier is een olifant en ik lees Wikipedia in het Latijn (Vicipaedia).”

Hoe anderen het traject hebben ervaren.

“Zeer goede balans van theorie en oefeningen. Bonus: er was bijna geen rollenspel. Het was voornamelijk een open dialoog, waarbij we situaties aanhalen en bespreken in groep.”

B.V. • fullstack developer bij Collide

“IMPACT heeft het perspectief van onze medewerkers verbreed. Onze medewerkers waren al goed in het bouwen van software, maar het traject heeft ons meer maturiteit gegeven.”

Kris Peeters • CEO and founder of Data Minded

“Het IMPACT programma is een mooie bijdrage aan de peroonlijke ontwikkeling van onze medewerkers waar we veel belang aan hechten. Onze consultants zijn beter gewapend om connectie op te bouwen en een “seat at the table” te krijgen bij onze klanten.”

Philip Boermans • Managing partner bij Collide

Dit traject intern voor jouw medewerkers organiseren?

We bespreken graag de mogelijkheden! Vul even het contactformulier in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

In samenwerking met