Heeft een stage wel zin?

Hebben stages wel zin? Hoe gaan we om met de soms onrealistische verwachtingen van scholen? Moeten we als stagebegeleiders stagiairs coachen naar realisme in een traject, of begeleiden we hen beter naar wat de school van hen verwacht? 

Samen met The Coaching Guild wisselden we ideeën en ervaringen uit over dit vraagstuk. We geven jullie in dit artikel graag mee wat er gezegd werd en welke bedenkingen er gemaakt werden. 

 
 

Mismatch tussen de verwachtingen van scholen en bedrijven

Opvallend is dat iedereen het erover eens is dat het voor bedrijven niet zozeer belangrijk is dat stagiairs een project volledig afwerken, maar wel hoe ze ermee omgaan: de juiste mensen op de juiste momenten aanspreken, bijvoorbeeld. Dat zorgt voor een mismatch tussen bedrijven en scholen. Een bedrijf zal een stagiair namelijk beoordelen op de manier waarop die de dingen doet, en op het (groei)proces dat die persoon doormaakt. Dit in tegenstelling tot de school, die de focus vooral op het eindresultaat legt. 

Ook inhoudelijk bestaat er een mismatch tussen de verwachtingen van de school en de verwachtingen die bedrijven hebben. Bedrijven willen stagiairs laten kennismaken met het werkleven door reële werksituaties zo goed mogelijk na te bootsen. De scholen verwachten echter, naast een volledig afgewerkt project, ook heel wat ander werk zoals documentatie, demo's, presentaties, enzovoort. De opdrachten die stagiairs moeten doen zijn volgens bedrijven vaak heel onrealistisch, waardoor ze veel harder moeten werken dan ze in het echte werkleven zouden moeten doen.

Omdat de school erg gefocust is op het eindresultaat en op het bijkomend werk dat de stagiairs moeten opleveren, is het vaak niet haalbaar om een project volledig uit te rollen. Sommige bedrijven lossen dit op door stagiairs bijvoorbeeld analyses of testen in beperkte mate te laten doen zodat het hen niet te veel tijd kost, maar ze er toch even mee in aanraking zijn gekomen. 

Stagebegeleiders merken wel meer betrokkenheid vanuit de scholen, een positieve evolutie. Zo worden er gesprekken tussen het bedrijf en de school georganiseerd om de inhoud van de opleiding te evalueren, en komen stagebegeleiders vanuit de school regelmatig langs op de stageplaats. 

Conclusie

Het is opvallend dat alle leden The Coaching Guild op dezelfde golflengte zitten met betrekking tot dit thema. Als conclusie kunnen we meegeven dat het belangrijk is dat je als bedrijf je eigen wil niet te veel doordrijft. Uiteindelijk wil je de stagiair als bedrijf een positieve werkervaring meegeven en ze op een andere manier laten nadenken. Naar waarde toe is het belangrijk om een stagiair naar realisme van een project te coachen, maar tegelijk moet je ervoor zorgen dat de stagiair uiteindelijk slaagt voor hun stage. Het is dus zoeken naar een balans en de stagiair coachen naar realisme, zonder de verwachtingen van de scholen te negeren.

 

Wat is The Coaching Guild?

The Coaching Guild is een community die ontstaan is vanuit de opleiding Technical Coaching, bestaande uit onze coaches en een groep enthousiastelingen. Het doel? Coaches helpen groeien en hen een netwerk bieden dat hen ondersteunt tijdens hun zelfontwikkeling. Als je deelneemt aan de opleiding Technical Coaching, krijg je nadien exclusief toegang tot The Coaching Guild.

Er worden regelmatig get-togethers georganiseerd waarin er een telkens een bepaalde case of statement besproken wordt. Tijdens deze bijeenkomsten krijgen onze leden de kans om samen met andere coaches te discussiëren over verschillende onderwerpen en om van elkaar te leren. Ieder lid van The Coaching Guild is vrij om een topic of situatie ter discussie aan te brengen.

Meer weten over Technical Coaching?

Vorige
Vorige

Van bootcamp tot leren van experts: de ervaring van Pieter met het starterstraject.

Volgende
Volgende

Het starterstraject voor Bryxx: Dries Dams.